Varför läser vi Matematik? Med min undervisning uppmuntrar jag mina elever att se Matematik som ett språk för att förstå världen omkring oss - och som ett sätt att utveckla sitt eget tänkande.
Ämnet Matematik innehåller kraftfulla verktyg att använda för fortsatta studier, i vardagslivet och i arbetslivet. Varje del av Matematiken har en plats i verkligheten - från att förstå nyheterna, ekonomin, budget, kvitton, rabatter, kartor till att generalisera och lösa problem, och varför inte att rita och bygga hus. Det kan också handla om att bedöma risker och mönster, agera logiskt och strukturerat när man argumenterar eller debatterar, samt att förenkla verkligheten med statistiska modeller för analys och prognos, till exempel inom klimatforskning, väderprognos, sportstatistik, spelsatsning, aktiesparande, osv.
Vi läser inte Matematik enbart för att lära oss specifika räknesätt och få erfarenhet från att tänka abstrakt utan också för att lära oss att kunna bedöma när vi inte ska göra det. Då vet vi när det är dags att förenkla, tänka bort från det konkreta och inte överkomplicera eller överanalysera ett enkelt beslut.
Matematik Nivå 1b (Gy25) som bygger på grundskolans kunskaper är obligatorisk på det Estetiska programmet. De andra kurserna är valbara och erbjuds som programfördjupning inom programmet. Efter godkänd Matematik Nivå 1b (Gy25) kan man välja Matematik Nivå 2b (Gy25) och därefter, vid intresse och ork, finns möjlighet att välja Matematik - fortsättning Nivå 1c (Gy25), Matematik - fortsättning Nivå 2 (Gy25) och Matematik - fördjupning Nivå 1. Matematik Nivå 2b ger särskild behörighet till Tekniskt och Naturvetenskapligt basår efter gymnasiet där du kan läsa de högre nivåerna i ämnena Matematik, Fysik, Kemi och Biologi.
Nedan hittar ni länkar till Skolverkets ämnesplaner i Matematik inklusive betygskriterier och centralt innehåll gällande från 1 juli 2025 (Gy25).